Jaa

29.10.2009

San Francisco

Aamu oli tuskin valjennut, kun herätyskello karisteli unenrippeet väsyneen poikajoukon silmistä. Joimme Intialaisen majatalonemännän tajoamat kohteliaisuussumpit ja karautimme mustan sotaratsumme San Josen ohitustielle. Aamuruuhkat yrittivät hillitä menoamme, mutta Tommi pujotteli tottunein ottein kaistalta toiselle ja pian olimmekin määränpäässämme San Franciscossa. Autovuokraamo löytyi heti ykkösellä ja auton palautus sujui ilman ongelmia. Kävelimme ulos vuokraamosta suoraan vastapäätä sijaitsevaan Hotelli Grantiin. Palvelutiskin kiinalaisnainen teki selväksi, että huone oli vain neljälle hengelle, ilmeisesti vaikutimme jotenkin siltä, että porukkaa olisi tulossa enemmänkin?

Heitettyämme matkatavarat hotellihuoneeseen suuntasimme kohti San Franciscon ydintä. Ostimme bussi-ratikka-kiskojuna liput (11$), joilla saimme kulkea koko päivän niin paljon kuin halusimme. Hyppäsimme luonnollisesti ensimmäisenä vanhaan kunnon raitiovaunuun, joka alkoi kiivetä mäkeä ylöspäin. Lopulta raitiovaunu pudottautui kukkulan toiselle puolelle Fishermans Wharfiin joka on jonkinsortin kalakeidas. Tuomo osti kipollisen friteerattuja mereneläviä muiden tyytyessä perinteisempiin eineksiin.

Fishermans Wharfilta otimme bussin kohti Golden Gatea. Jäimme pois linjuriauton kyydistä vajaa pari kilometriä ennen siltaa ja lähdimme lähestymään sitä jalkaisin. Pieniä taukoja ja muita ihmettelyjä lukuunottamatta matka sujui joutuisasti ja pian patsastelimmekin tuolla kultaisella sillalla joka on punainen. Sillalta huomasimme, että allamme uiskenteli ainakin kolme delfiiniä sekä hylje. Odottelimme hetken valasta ja haita, mutta koska niitä ei kuulunut lähdimme jatkamaan matkaa.

Päätimme käydä vilkaisemassa San Franciscon suurta puistoa. Hyppäsimme bussiin ja muutamalla pikku vaihdolla olimme puoltoista tuntia myöhemmin puiston reunalla ihmettelemässä hiekkarantaa ja merta. Huomasimme, että karttaa, josta olimme matkojen etäisyyksiä arvioineet, oli tarkoituksella vääristettyä. Tämä selitti osaltaan sitä miten muutaman "korttelin" matka voi kestää bussilla yli tunnin. Jatkoimme uudella bussilla vielä hyljekallioille, jossa emme nähneet yhtään hyljettä, mutta kauniit näkymät Tyynellevaltamerelle sekä silmänkantamattomiin rantaviivaa.

Hyppäsimme jälleen bussiin ja ajelimme Chinatownin porteille ja etsimme mukavan Kiinalaisen ravintolan. Tilasimme illallisen neljälle hengelle ja kävimme odottamaan mitä tuleman pitää. Pöytään tuli ensiksi teetä, jonka perään kopsahti kulhollinen keittoa ja lautasellinen kevät kääryleitä. Vielä näitä järsiessämme pöytään kannettiin valtavat lautaselliset riisiä, kanaa, nautaa ja possua kahdessa eri formaatissa. Puikot suihkivat yrittäessämme metsästää riisejä suuhun, mutta pian homma alkoi sujua kuin virkkaaminen vanhoilta mummoilta. Kulhot eivät tyhjentyneet, mutta jokainen söi itsensä aivan täyteen.

Koska olimme olleet kaupungilla lähes 12 tuntia, päätimme lähteä pyörähtämään hotellilla. Hetken aikaa jalkoja lepuuteltuamme hyppäsimme jälleen bussiin ja ajoimme sillä keskustan laitamille, jossa olevassa baarissa piti olla Happy hour. Baarissa oli kuitenkin yksityistilaisuus, mutta ovimies käski meitä mennä aloittelemaan läheiseen Butter kapakkaan. Butter vaikutta aika perus juottolalta, musiikki soi ylikovaa eikä porukkaakaan ollut kuin nimeksi. Koska luttokortin minimiostoraja oli 20$ pääsimme hyvin pian oivaan vauhtiin. Ilmeisesti myös baarimikko huomasi asian, koska ensi kertaa eläessämme näimme kun baarimikko kaivaa mystisen näköisen pullon kaapin kätköistä, latoo pöytään 5 mukia ja kaataa kuhunkin yhtä paljon kimaltelevaa keltaista ainetta. Vetäisimme kupit ykkösellä baarimikon ottaessa myös oman kupposensa. Eipä ole ennen tiskin toiselta puolelta tarjottu ilmaiseksi juomaa. Juomanlaskija totesi juoman olleen Absinthia ja naureskeli päälle. Totesimme että hyvä meininki ja tilasimme lisää juotavaa. Kellon käydessä jo seuraavaa päivää siirryimme alkuperäiseen baarikohteeseemme Holy Cowhun, jonka yksityistilaisuus oli ohi. Loppuilta (Baarit sulkeutuvat kello 2) sujui mukavasti täpötäydessä tanssisalissa ja illan kruunasi muutaman kilometrin patikkamarssi takaisin hotellille.